Alarm revue 5/2 - SDH Praha - Suchdol

11.01.2013 10:01

Sbor dobrovolných hasičů Praha - Suchdol

Výhled na Pražský hrad, který mi suchdolští hasiči ochotně ukázali, byl i přes zamračené počasí úžasný. Dávná historie obce Suchdol je spjata s knížecím Přemyslovským rodem. Přemyslovci sídlili na Levém Hradci a Suchdol (do roku 1924 psáno Sukdol), měl svou roli v naplňování potřeb jejich hradiště. Poloha Suchdola v nadmořské výšce cca 280 metrů nad řekou Vltavou s výhledem na Pražský hrad dává tušit i jeho strategickou roli. Mohla tady před tisícem let fungovat prostřednictvím sigálních ohňů a kouřových zpráv vizuální komunikace mezi tehdejším „hradem” a vnitrozemím. Stáli jsme ale take nedaleko od místa, kde je nyní naplánována stavba součástí silničního obchvatu Prahy. Samozřejmě k malé radosti místních. Nepodaří-li se zachránit zdejší krajinu, neměl by se alespoň zanedbat důkladný archeologický průzkum.

Sbor dobrovolných hasičů v Praze – Suchdole byl založen na ustavující schůzi 13. července roku 1890. Založení inicioval tehdejší starosta Suchdola pan Antonín Fuksa. Bezprostřední příčinou byl velký požár a jeho hašení seběhnuvšími se občany. Pokud si někdy klademe otázku, je-li udržování sborů dobrovolných hasičů vůbec efektivní, musíme si uvědomit, že tyto sbory jsou postaveny na přirozeném základě lidské pospolitosti. Statistiky výjezdů k ohni a dalším pohromám jsou jedna věc, ale to opravdu důležité se odehrává ve vztazích mezi lidmi. Podílníky nově založeného sboru se tehdy stalo čtrnáct majitelů suchdolských usedlostí. Starosta obce všem sdělil, že „béře na svou povinnost zakoupiti hasičské potřeby na náklady obce”. Na pořízení potřebného vybavení si sbor i později opatřoval z výtěžku každoročně pořádaného plesu, tanečních zábav, divadelních vystoupení atp.

V roce 1931 sbor koupil za 58 600 Kč motorovou stříkačku PS 16 firmy Ebert. Doprava stříkačky koňským potahem byla ale příliš komplikovaná. Výtěžek nové finanční sbírky a plesu byl použit na nákup automobilu Praga - Grand serie XIII, č. 7661 o síle 36 Hp. Roku 1942 dostal Suchdol subvenci od Zemského úřadu. Pro nákup automobilů ale tehdy existovala válečná omezení. Po získání dalších peněz z veřejné sbírky byl proto zakoupen sanitní vůz. Při květnovém povstání v roce 1945, kdy suchdolští přirozeně plnili úkoly uložené jim revolučním národním výborem, byl automobil ztracen. V obci ale tehdy zůstal požární vůz zn. Mercedes po Němcích. A sbor navíc získal materiály CO z inventáře bývalého obchodního domu ARA. V té době se také sídlo sboru přestěhovalo do nových prostor, ve kterých je po mnoha úpravách dodnes.

TECHNIKA JEDNOTKY SDH

Technické vybavení sboru se samozřejmě dále vyvíjelo. V roce 1955 získal sbor téměř nový dopravní hadicový vůz Praga RN typu DV 8 s kompletním vybavením a přenosnou stříkačku PS 8. V roce 1978 byl sboru přidělen od Pražského požárního útvaru použitý cisternový vůz CAS 16 a přívěs se stříkačkou PPS 12. Oboje s kompletním vybavením, ovšem ve stavu, který vyžadoval mnoho hodin práce oprav. Starší hadicový vůz IFA - AS 16 sloužil u sboru do roku 1987. Po něm byla přidělena z Hasičského sboru hl. m. Prahy cisterna CAS 25 Š706 a od roku 1998 byla u sboru také cisterna CAS 25K Liaz.

Během dalších let získal sbor do výbavy mimo jiné 2 kusy dýchacích přístrojů „MEDI”, pracovní obleky, předepsanou obuv, požární přilby a nové hadice. Darem od kolegů hasičů z USA bylo po povodních v r. 2002 několik zásahových obleků. Ty jsou ovšem kvůli odlišným technickým normám nepoužitelné, protože mají kovové součásti.

Jednotka SDH Suchdol je zařazena do poplachového plánu HZS hl. m. Prahy jako JPO III. Zřizována a financována Městskou částí Praha – Suchdol. Také Magistrát hl. m. Prahy přispívá na ochranné prostředky jednotky a nejnutnější opravy techniky. Technickou pomoc a odbornou přípravu zajišťuje HZS hl. m. Prahy. Pořádá pro jednotky SDH obcí v rámci výcviku stáže. Suchdolští jezdí za zkušenostmi na Petřiny nebo do Holešovic. V pěkné brožuře, kterou SDH Suchdol vydalo ke svému 120. výročí v roce 2010, najdeme i poděkování místním firmám, které se podílejí především na kulturních aktivitách. Zmíněna je ovšem také událost z roku 2008, kdy byl suchdolským hasičům přislíben nový automobil značky MAN, který byl ale těsně před předáním změnou rozhodnutí přidělen jinému SDH. Až koncem roku 2009 nečekaně dostali nový vůz. Ne však cisternu, ale Ford Transit. Ten je nyní využíván pro přepravu hasičů a při technických zásazích. Nová cisterna, CAS 20 Renault Midlum, byla sboru předána 25. 5. 2010.

V SOUČASNÉ DOBĚ JEDNOTKA POUŽÍVÁ TUTO TECHNIKU:

Cisternu CAS 20 Renault Midlum 4 x 4 (r. v. 2009), zakoupenou Magistrátem hl. m. Prahy. Cisternu CAS 32 T 815 (r. v. 1987), převedenou na M.č. Praha - Suchdol od HZS hl.m. Prahy v květnu 2003 a Transit DA Ford zakoupený Magistrátem hl. m. Prahy r. 2009.

Z další techniky uveďme motorový člun Ultimate DINGY 450, čerpadla PS 8, PPS 12, plovoucí čerpadlo Froggy, plovoucí čerpadlo MAXCIMUM, kalová čerpadla ROBIN, el. kalové čerpadlo KDFU-80, motorové pily STIHL MS 260 a MS 660, rozbrušovací agregát STIHL, dýchací přístroje Dräger, kyslíkový přístroj OXY, přetlakový ventilátor PAPIN 350, hasební modul UHAMO 350, generátor el. proudu MITSUBISCHI MGK 6700 T včetně stojanů a lamp.

POŽÁRY A POVODNĚ

Podle statistiky má suchdolská JSDH v letošním roce dosud za sebou 5 zásahů u požáru, 3 technické zásahy a 1 čerpání. V minulosti bylo občas rušněji. Na skutečná dramata je ale lepší vzpomínat, než se na ně těšit. Památný byl oheň, který vypukl v únoru 1890 v domě čp. 27 a který byl podnětem k založení sboru. Největší zásah byl ale před válkou zaznamenán 11. 10. 1933. Požár velkostatku tehdy hasili 10 dnů.

V roce 1954 se zasahovalo u požáru lesa mezi Roztoky a Žalovem. Voda, čerpaná tehdy z Vltavy, musela být vedena pod kolejemi železnice a vytlačována až 50 m do tamních kopců. Dramatický byl požár tovární haly Ergon v roce 1983. Továrna vyráběla kontaktní čočky, ortopedickou obuv a další kompenzační pomůcky. Na místo požáru se kvůli nízkému podjezdu pod železničním viaduktem tehdy nedostala vysokozdvižná technika. Oheň se rozšířil na plochu cca 100 x 50 metrů a to ve dvou podlažích. Povolány byly posilové jednotky PÚ Kladno a Praha - západ, Závodní jednotka Českých drah a dobrovolníci ze Suchdola, Satalic a Řep. Pomáhaly i vojenské jednotky.

Největším požárem od vypálení obce Švédy v roce 1648 ale byla v Suchdole zkáza školního pavilonu ZŠ Mikoláše Alše v květnu roku 1990. Při opravě střechy došlo ke vznícení lepenky. Popelem lehl celý šestitřídní objekt včetně tělocvičny. Při hašení bylo použito 20 hasičských vozů a více než 100 dýchacích přístrojů.

V roce 2003 zachvátil požár halu Mrazíren Sofil v Sedlci. Hasiči pomáhali nejen při likvidaci požáru, ale poté ještě několik dní pracovali na odstraňování zbytků spálených a zkažených potravin. Na místě totiž byly tuny rozmražených ryb, masa a zeleniny a to všechno v teplém letním počasí. Zápach tehdy bylo cítit všude.

Rušný byl i závěr roku 2007. Sedmého září začala hořet vietnamská tržnice v Libuši a 16. října levé křídlo Průmyslového paláce na pražském výstavišti v Holešovicích. JSDH Suchdol tehdy téměř do půlnoci zajišťovala kyvadlovou dopravu vody. 16. listopadu opět vzplála asijská tržnice. Při hašení čínského textilu postupně zasahovalo 55 jednotek (cca 350 hasičů) a více než 30x vzlétl vrtulník s Bambi vakem.

Samostatnou kapitolou historie sboru jsou jeho zásahy při povodních a na vodě. Motorový člun DINGY 450 v jejich výbavě rozhodně není ani náhodou zbytečný. V roce 2001 pátrali po sedmileté holčičce, která poblíž zoologické zahrady spadla do rozvodněné Vltavy. Hasiči tehdy marně prohledávali oba břehy řeky. Tělo dívenky bylo bohužel nalezeno až o několik dní později u jezu v Roztokách. Při povodni v roce 2002 měli suchdolští nejprve za úkol kontrolovat terén v Dolním Sedlci a v Podbabě. Se zhoršující se situací evakuovali ohrožené osoby i zvířata. A s opadnutím vody je čekal nejtěžší úkol. Nekonečná práce s odklízením naplavených tun nečistot pokrytých černým páchnoucím bahnem. Ve skutečnosti šlo o kal vyplavený z Ústřední čističky odpadních vod v Tróji. Od té doby mají suchdolští v programu protipovodňová cvičení, ale i cvičení v používání norných stěn na řece, záchranu tonoucích a jejich oživování. Mimo to jsou naučení vypořádat se s následky vichřic a orkánů. A „pro zpestření“ absolvovali v roce 2005 i nácvik složek IZS na teroristický útok v prostředcích hromadné
dopravy.

HASIČSKÝ SPORT

Za vyložené „sportovce“ se suchdolští nepovažují, několika soutěží ročně se však zúčastňují, od letošního roku s nově opravenou přenosnou motorovou stříkačkou. Na její generální údržbu přispělo v rámci projektu „Dobré sousedsrví” Letiště Praha a.s. Od r. 2008 v Suchdole pořádají pravidelný „Memoriál Františka Malého“. Na počest svého dlouholetého kamaráda a člena, nositele Řádu sv. Floriána a titulu Zasloužilý hasič, tak přejmenovali Suchdolský pohár. Ten se konal od roku 2001. Jednalo se o netradiční soutěž v požárním útoku. I nyní se soutěží v pracovním stejnokroji, zásahové obuvi, helmě a opasku. Proudaři zdolávají překážku, tzv. okno. V současnosti závod probíhá přímo na ulici a na náměstí v centru Suchdola, tedy za velké účasti diváků. Od roku 2007 pravidelně první říjnovou sobotu, a to večer, jako noční soutěž.

Na závěr nesmím zapomenout na pravidelný hasičský ples. V roce 2013 to bude už 122. v pořadí. To, že se nikdo ze Suchdolského sdružení nemohl zúčastnit všech ročníků plesu ani není možné považovat za smutné. Takový je prostě koloběh života. A k němu patří i dětský den, který každého 1. června suchdolští pod názvem „Den s hasiči” pořádají. Ať jim to tak pěkně dlouho vydrží.

S použitím brožury Z. Kučerové „SDH v Praze - Suchdole 1890-2010”
zpracoval Richard Kliment, foto Richard Kliment a archiv SDH Suchdol

        

Chcete o suchdolských hasičích vědět víc? Navštivte jejich webové stránky: hasici.praha-suchdol.cz

Zpět